"Někdy mne inspiruje i pouhé slovní spojení" • Michal Janovský
Českého výtvarníka, Michala Janovského a jeho velkolepá díla jistě mnoho z vás již zná. Pokud ne, jeho tvorba vás zaručeně nadchne stejně tak, jako rozhovor, který jsme s ním měli tu možnost připravit.
Společně jsme si povídali o Michalových začátcích v oboru umění, oblíbených umělcích, vzdělání, ale také o jeho vlastním přístupu k tvorbě a spolupráci s Koh-i-noor Hardtmuth, díky které vzniklo několik nových produktů, které si výtvarníci zamilují!
Michale, hned na začátek bychom Vám chtěli poděkovat za to, že jste si na nás udělal čas. Začněme jednoduše. Jak byste ve zkratce popsal svoji tvorbu čtenářům, kteří vás ještě neznají?
Potřebuji na to asi více slov, možná morbidně romanticko goticky symbolistická a žánrová malba…?
Myslíme, že to jste vystihl naprosto přesně! Vzpomenete si, kdy nebo za jakých okolností jste do oblasti umění vstoupil?
Nemám to přesně ohraničené. Začal jsem před pár lety kreslit sám pro sebe, kladl jsem na sebe větší nároky, přestal malovat podle předlohy a začal dávat dohromady své vlastní věci. Takže asi tak pět let se cítím být malířem.
Obdivuhodný přístup. Rozvíjel jste svůj talent také v nějaké vzdělávací instituci nebo jste po celou dobu samoukem?
Chodil jsem na střední a vyšší sklářskou školu, tam jsem dostal nejzbytnější základy v kresbě, ale jinak jsem samouk. Nebojím se zkoušet nové věci, i za cenu toho, že si tím občas zkazím rozdělaný obraz. Tak se uklidňuji tím, že neměl asi vzniknout.
Odkud vlastně pocházejí náměty vašich obrazů?
Náměty přicházejí z různých směrů. Z knih, ze snů, nebo i z okamžitých podnětů a nápadů. Někdy mne inspiruje i pouhé slovní spojení a v hlavě se mi rozvine celistvý námět.
Zajímavé. Vzpomenete si, který z obrazů Vám trval vytvořit nejdelší dobu a jak dlouho to přibližně bylo?
Byl to Kotel hříchu, dvoumetrové plátno. Přípravné skici i samotná malba mi trvala asi šest měsíců.
To muselo být náročné jak technicky, tak psychicky. Jakou techniku nejraději využíváte k realizaci obrazů? Je jich více nebo máte jednu oblíbenou?
Před časem patřil k mým zásadním technikám pastel, ale teď je to především olejomalba. Dovoluje mi dělat větší formát a jít více do detailů. V podstatě jsou ale obě techniky dosti podobné v některých věcech.
Když už jsme u toho, máte nějaké oblíbené produkty od Koh-i-nooru, které používáte k práci?
Právě již zmíněné suché pastely jsou mým oblíbeným produktem od Koh-i-noor, a také nesmím zapomenout na přírodní uhel.
To nás moc těší! S Koh-i-noorem jste také spolupracoval na nových produktech - sadách pastelů a fixativu, jak tato myšlenka vznikla?
Snažil jsem se tyto produkty posunout svými postřehy, jako je barevná škála pastelů a fixativ. Navrhl jsem to přímo v sídle v Koh-i-nooru, kde jsem se společně sešli, abychom navázali společnou spolupráci. Hned při první schůzce jsem nadhodil nedostatky, které jsem spatřoval v některých produktech.
Byl to pro Vás zábavný proces, zkoumat různé vzorky, složení a funkci nového Fixativu Art?
Samotné zkoušení mne bavilo, i když se trochu vleklo na můj vkus a trvalo to v podstatě pár let, ale nevidím úplně do toho, co vše obnáší takový vývoj. Já jsem vše zkrátka zkoušel a pozoroval a posílal zpětnou vazbu a musím říct, že jsem vývojáře nešetřil a neustále jsem jim vracel vzorky, jako příliš nedostačující, ať už to byla samotná emulze, nebo rozprašovač, který je velmi důležitou součástí kvalitního fixativu. Ale upřímně, stálo to za to. Dle mého se jedná nyní o jeden z nejlepších fixativů na trhu a nejen u nás! Mám z něj radost.
Jaké další požadavky jste měl pro vznik perfektního produktu?
Nejzásadnějším požadavkem bylo, aby fixativ příliš neměnil samotný obrázek, netmavly a nemizely jemné odstíny a přechody a nevznikaly viditelné kapky od rozprašovače, což dělal ten původní. A také aby byl schopen i ochránit svými UV filtry barvy na obraze.
Kromě toho jste vydal také svoji vlastní knihu. Co v ní čtenáři naleznou?
Kniha je zaměřena především na portrét. Čtenáři zde naleznou praktické rady jak kreslit a malovat pastelem. Lze tam také nalézt pár rad ke kompozici, něco o teorii barev, a také postupy krok za krokem, jak takový portrét vůbec vzniká.
To jistě stojí za přečtení! Předáváte své zkušenosti dál ještě nějakým jiným způsobem?
Již šestým rokem pořádám po celé České republice workshopy a musí říct, že se setkávám s velkým ohlasem. Chodí na ně jak začátečníci, tak i pokročilí, kteří se vrací například již po desáté. Velice mě těší, když vidím, že to má pro lidi velký smysl.
Takový workshop vedený samotným umělcem musí být pro mnohé jistě velkým zážitkem. Vraťme se však k Vám. Jaké období z dějin umění máte nejraději?
Shrnul bych to do období od gotiky až po romantismus v 19. století.
Takže žádná moderna, ale klasičtí malíři. Kdo z nich je Vám uměleckou inspirací?
Géricault, Michelangelo, Rembrandt, Bosch, Eyck, Goya, Delacroix, Grunewald... Ale inspirací mi jsou i lidé, kteří něco dokázali, nejen v malbě, ale třeba i v muzice, která má na mě velký vliv při tvorbě.
Skvělý výběr! Máte nějaký umělecký zážitek, na který nikdy nezapomenete?
Co se týká například výstav, galerií, tak nejsem příliš aktivním navštěvovatelem, ale když už, tak to byly galerie právě se starými mistry, kteří mají na mě největší vliv.
Chystáte v tomto roce nějakou výstavu?
V tomto roce nejspíš ne. Většina obrazů se prodala a já jsem teď uzavřený v ateliéru, protože maluji nové, a to nějakou dobu zabere, vzhledem ke složitým kompozicím a námětům.
Budeme se těšit v dalším roce! Jaké jsou Vaše umělecké cíle do nadcházejících let?
Malovat dále to, co mě baví a snažit se sám posouvat. Chtěl jsem říct, abych byl se sebou při tvorbě spokojený, ale právě ta občasná, někdy častější, nespokojenost, mě nutí dál růst.
V tom případě Vám do budoucna přejeme, aby se pocit spokojenosti dostavil, protože si to za svou píli určitě zasloužíte! Děkujeme!
Comments